diumenge, 1 de març del 2015

DE L’AMPARITO A LA LLUNA DE NISSAN


El mestre Teixidor s’escolta en les Setmanes Santes més cabdals

Jaume Teixidor Dalmau (1884-1957) fou el compositor barceloní del pasdoble esdevingut himne oficiós de les Festes de Santa Tecla, ‘Amparito Roca’. Dedicat tota la vida a la música, bastí peces notables per a processons de Setmana Santa i per a les de la Pasqua de Resurrecció, Corpus i festes patronals.
Cursà estudis de solfa i començà la trajectòria professional com a músic militar de lleva el 1906. Amb base a Melilla, es convertí en músic de primera a la banda del regiment d’Àfrica núm. 68, creat el 1907. Fou brigada i director de la formació que el 1919 estrenà el seu pasdoble ‘Capitán Albarrán’, dedicat a un comandament. Patí constantment la guerra al Marroc.
Als 40 anys, el 1924 deixà l’exèrcit i dirigí la banda valenciana La Primitiva de Carlet, on residí un parell d’anys mentre impartia classes de piano i violí. Es traslladà a la també valenciana Manises a conduir la Societat Instructiva Musical coneguda com El Musical o La Nova.
El 1928 passà a dirigir la Banda Municipal de Barakaldo, Euskadi, i poc després l’Orfeón Barakaldés. Tot i que s’ha repetit que ho féu fins a la mort, la banda basca ho documenta fins a 1936. Fou depurat per Franco i continuà a Barakaldo reprenent les classes particulars i component.
Creà deu marxes per a banda. Els estudiosos les divideixen en tres blocs: regulars, processionals i fúnebres. Deia l’insigne tortosí Felip Pedrell al ‘Diccionario técnico de la música’ que les regulars són les lentes i serveixen tant per a processons com per a desfilades en què els soldats avancen a 60 passes per minut. Les de processó són expressament per acompanyar seguicis religiosos, mentre que les fúnebres tenen un caire trist, idoni per a les nits de la lluna de Nissan.

Una banda de música acompanya la recollida dels passos el Divendres Sant de 1949
Foto: Arxiu Daniel Pallejà 
Setmanes Santes punteres

La importància de Teixidor ha fet que l’escoltem en les Setmanes Santes de gamma extra, com Sevilla, Màlaga, Conca i Zamora, declarades d’interès turístic internacional. La xarxa o el canal www.marchasdeprocesion.com permeten descobrir-les amb bandes de primera com la de Zamora, les Municipals de Berja (Almería), Cuenca, Jaén i Málaga, la Expiración i la Paz malaguenyes, la Julián Cerdán de Sanlúcar de Barrameda (Cádiz) amb orígens el 1852, i la María Santísima Esperanza de Córdoba.
Tot i ser etiquetades com a marxes de glòria, les regulars i les processionals tant acompanyen les Maresdedéu en la Setmana Santa com sonen el Diumenge de Resurrecció. En canvi, les fúnebres són només per als dies de Passió. Les regulars es titulen ‘Domus Aurea’, ‘Luz Divina’, ‘Pilarica’, ‘Virgen Milagrosa’ i, compartint autoria amb la filla Maria Teresa, ‘Sacris’.
‘Pilarica’ està dedicada a la Mare de Déu del Pilar, i combina alegria, solemnitat i elegància. Ha estat enregistrada per reconegudes bandes, com la del Maestro Tejera de Sevilla, viva des de 1910; la del regiment ‘Inmemorial del Rey’ núm. 1; i la d’Aledo, Múrcia. Menys interpretada, ‘Virgen Milagrosa’ fou gravada per la d’Aledo.
En les processionals sobresurt ‘Auxilium Christianorum’, amb aire alegre de pasdoble d’aroma triomfal. En el mateix bloc cap al 1945 escriví ‘María Auxiliadora’ i, amb Joaquim Sanchís, ‘A San Antonio’, patronatge estès al País Valencià i gravada per la banda Cristo de Confalón d’Écija, Sevilla.


Auxilium Christianorum

Dins les fúnebres, la més preciosa és ‘Sueño Eterno’, de 1956. Obra de maduresa, té una melodia bella i serena, que esclata en els darrers compassos contribuint perquè els carregadors moguin el pas. Recomanables són les versions de la banda Santa Ana de Dos Hermanas (Sevilla) i la de l’Agrupación de Infantería de Marina de Madrid. També fúnebre, compongué ‘Piedad Señor’. Les marxes d’aquest català contribuïren a difondre la mort breu i la vida eterna.


 Sueño Eterno

Publicat al Diari de Tarragona (www.diaridetarragona.com), dissabte 28 de febrer de 2015